Signalen van financiële problemen op de werkvloer

“Ik zal wel de enige zijn…”

“Iedereen denkt vast dat het mijn eigen schuld is…”

“Ze vinden me vast en zeker dom…”

Dit kunnen zomaar enkele gedachte zijn van jouw collega op de werkvloer!!!
En door deze gedachte kan deze collega steeds meer en dieper in de (financiële EN psychische) problemen raken…

Bijna tweederde van alle werkgevers heeft wel eens te maken met werknemers met financiële problemen, blijkt uit cijfers van het Nibud.

Maar wat zijn nu de eerste signalen van iemand met schulden op de werkvloer?

Signalen en percentages

Ook het niet meedoen met uitjes/cadeautjes/verjaardagen wordt door 13% van de werkgevers gezien als een signaal, maar ook bijvoorbeeld een te late salarisbetaling, geld lenen van collega’s, een onverzorgde of alcoholgeur, of de werknemer belt met schuldeisers/deurwaarders.

Maar het kan nog directer! Want ook kan er loonbeslag gelegd zijn op het salaris van een medewerker. Een loonbeslag of een looninhouding komt zelden alleen. Het is vaak een signaal dat uw werknemer ook bij andere partijen schulden heeft. En deze financiële problemen kunnen ook het gedrag en functioneren beïnvloeden.

Wanneer dit gebeurt, is er meer dan alleen een probleem voor de medewerker. Hiermee krijgt de werkgever namelijk ook te maken met een aantal plichten, waaronder de uitvoering van het loonbeslag.

Specifiek voor de uitvoerende HR medewerkers en/of salarisadministratie komt hierbij veel kijken.
Het verwerken van loonbeslag kost al gauw circa 3 uur aan tijd per maand dat het beslag duurt.
Dus reken maar uit…

Gemiddeld kost een medewerker die loonbeslag heeft een werkgever op jaarbasis € 13.000!!!
Het gaat hierbij met name om de kosten van de verwerking van loonbeslag, ziekteverzuim en verlies van productiviteit. Als werkgever loont het dus zeker om hierin iets te doen.

Kosten opbouw financiële problemen

 

 

 

 

 

 

 

(Bron: Nibud)

Wanneer je het vermoeden hebt dat een medewerker financiële problemen heeft, probeer dan eerst één op één en op een rustig moment het gesprek hierover aan te gaan. De medewerker hoeft hierbij niet (gelijk) openheid van zaken te geven, er is namelijk een grote kans dat schaamte een grote rol speelt.

Probeer voor zover dit mogelijk is aan te geven dat je bereid bent te helpen waar nodig. Dit kan bijvoorbeeld door het bieden van een voorschot of wanneer gewenst en mogelijk het (tijdelijk) aanbieden van meer uren. Om de financiële situatie structureel aan te kunnen pakken, kun je ook een budgetcoach aanbieden.

Budgetcoaching met een lach, samen lukt het!

Tot wel een kostenbesparing van € 13.000 per jaar!!!

VIP – Halfjaar programma –> 

Alleen 1-op-1 coaching

Workshop “Budget in BalanZes”

En speciaal voor de HR afdeling:

Workshop “Loonbeslag en HR in BalanZes ”

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.